Rutin Pemandu

AMALAN PEMANDU SELAMAT

Amalan sebelum memulakan pergerakan terbagi kepada 3, (Mengikut piawaian Penilaian Ujian Praktikal JPJ)

1.   RUTIN PEMERIKSAAN KENDERAAN (RPK) - 24 Item
2.   RUTIN SEBELUM MEMANDU (RSM) - 20 Item 
3.   RUTIN SELAMAT (RS) - (C.I.T.O)

RUTIN PEMERIKSAAN KENDERAAN (RPK) - "First Parade Task"

(Sebelum memasuki kenderaan atau setiap kali bertukar kenderaan lain - Tindakan pemeriksaan di bawah adalah teratur mengikut arah pusingan jam)

SEMAKAN TERKINI

* RPK DI BAWAH ADALAH MENGIKUT KEPERLUAN JPJ NEGERI SELANGOR YANG TELAH DITAKLIMATKAN KEPADA KAMI PADA 20/04/15. PEGAWAI JPJ YANG TERLIBAT ADALAH PN SAMSIAH DAN EN. MOHD ROZI. 




RUTIN PEMERIKSAAN KENDERAAN (RPK) – 24 ITEM (7 MINIT)    
           
Posisi
Pemeriksaan - SENTUH, PANDANG & NYATAKAN "...."


HADAPAN 
PEMERIKSAAN DOKUMEN

12.   (Keluarkan lesen L dan periksa) "LESEN BELAJAR MEMANDU SAYA kelas D/DA masih sah tempoh sehingga ...."
12.   (Sila periksa cukai jalan) "CUKAI JALAN KENDERAAN masih sah tempoh sehingga ...."

DITERUSKAN DENGAN PEMERIKSAAN KENDERAAN

10.   "CERMIN HADAPAN dalam keadaan baik/retak/…”
11.   (angkat wiper dan bersihkan) "WIPER HADAPAN KIRI & KANAN dalam keadaan baik/koyak/..."
07.   "BONET HADAPAN dalam keadaan baik/kemek/..."
01.   "LAMPU HADAPAN KANAN & KIRI dalam keadaan baik/pecah/..."
04.   "LAMPU ISYARAT HADAPAN KANAN & KIRI dalam keadaan baik/pecah/..."
02.   "NO. PLATE PENDAFTARAN hadapan  XXX 1234 cukup bilangan dalam keadaan baik/pecah/..."
03.   "BUMPER HADAPAN dalam keadaan baik/pecah/..."

SISI KANAN 
05.   "TAYAR HADAPAN KANAN tekanan angin, bunga dan keadaan fizikal tayar memuaskan/berkeadaan baik/..."
04,08.   "LAMPU ISYARAT SISI & CERMIN SISI, KANAN dalam keadaan baik/tidak pecah/..."
09.   "CERMIN PINTU HADAPAN DAN BELAKANG, KANAN dalam keadaan baik/retak..."

#.   Buka pintu hadapan (pemandu) dan tarik tuil bonet hadapan, but belakang.
#.   Tutup pintu 

05.   "TAYAR BELAKANG KANAN tekanan angin, bunga dan keadaan fizikal tayar memuaskan/berkeadaan baik/..."

BELAKANG 
10.   "CERMIN BELAKANG dalam keadaan baik/retak/..."
#    (angkat wiper belakang jika ada dan bersihkan) "WIPER BELAKANG dalam keadaan baik/koyak/..."
06.   "LAMPU BREK KE TIGA, LAMPU BREK & LAMPU BELAKANG KANAN & KIRI dalam keadaan baik/pecah/...".
04.   "LAMPU ISYARAT BELAKANG KANAN & KIRI dalam keadaan baik/pecah/..."
07.   "BUT BELAKANG dalam keadaan baik/kemek/..." (merujuk kepada penutup but) 
02.   "NO. PLATE PENDAFTARAN BELAKANG XXX 1234 cukup bilangan dalam keadaan baik/pecah/..."
03.   "BUMPER BELAKANG dalam keadaan baik/pecah/...".

(RUANG BUT)
#.   Buka bonet (pemeriksaan ruang but)

22.   "Dilengkapi dengan SEGITIGA AMARAN
21.   "Dilengkapi dengan TAYAR GANTIAN, tekanan angin bunga dan keadaan fizikal tayar memuaskan/berkeadaan baik/..."
23.   "Dilengkapi dengan TOOLS spana pembuka tayar/ pemutar jek/jek/jumper/…"

#.   Tutup bonet



SISI KIRI 
05.   "TAYAR BELAKANG KIRI  tekanan angin, bunga dan keadaan fizikal tayar memuaskan/berkeadaan baik/..."
09.   "CERMIN PINTU BELAKANG DAN HADAPAN, KIRI dalam keadaan baik/retak..."
04,08.   "LAMPU ISYARAT SISI & CERMIN SISI, KIRI dalam keadaan baik/tidak pecah/..."
05.   "TAYAR HADAPAN KIRI  tekanan angin, bunga dan keadaan fizikal tayar memuaskan/berkeadaan baik/..."


HADAPAN 

(RUANG ENJIN)
#.   Buka bonet

16.   BATERI SEL BASAH dalam keadaan baik” – (buka salah satu penutup) - "paras elektrolit/air bateri mencukupi/tidak mencukupi..."
16.   BATERI SEL KERING dalam keadaan baik” – (jika ada penunjuk)"warna penunjuk berwarna hijau/hitam/putih, bateri dalam keadaan baik/perlu dicaj/ditukar".
18.   (buka penutup)  “Paras AIR TANGKI SIMPANAN RADIATOR mencukupi/tidak cukup.
17.   (buka penutup)  “Paras AIR TANGKI RADIATOR mencukupi/tidak cukup.
20.   (picit hos) "HOS AIR dalam keadaan baik/retak/..."
13.   (cabut dipstick, bersihkan, masukkan semula, cabut semula) “Paras MINYAK PELINCIR/ENJIN mencukupi/tidak cukup”
19.   (tekan) "TALI SAWAT dalam keadaan baik/terlalu tegang/terlalu kendur"
15.   (buka penutup) - "paras MINYAK STEERING mencukupi/tidak mnencukupi..."
14.   (buka penutup) - "paras CECAIR BREK mencukupi/tidak mnencukupi..."
#.   (buka penutup) - AIR WIPER mencukupi/tidak mencukupi..."


#.   Tutup bonet
24.   Memastikan RPK dilakukan dalam tempoh 7 minit.



* No bil adalah berdasarkan urutan dalam borang pelilaian baru JPJ, no. bil yang sama adalah di bawah kategori  item yang sama, salah satunya tidak dinyatakan (kategori item yang sama), maka markah untuk item tersebut akan ditolak.

RUTIN SEBELUM MEMANDU (RSM)


RUTIN SEBELUM MEMANDU (RSM) – 20 ITEM DAN 1 ITEM MANDATORI (5 MINIT)

Dilaksanakan sebaik pemandu memasuki kenderaan dan sebelum melakukan olahgerak.


BREK TANGAN


01.   Masuk kenderaan, duduk terus pastikan brek tangan berada dalam kedudukan brek
TEMPAT DUDUK



02.   Laraskan bersesuaian dengan kedudukan kaki


KEUDUKAN TANGAN


03.   Letakkan pergelangan tangan pada steering dalam kedudukan tangan ditegangkan (laraskan penyandar), kemudian alihkan kedudukan pegangan    9 - 3 /10 - 2, siku sedikit bengkok

CERMIN SISI/P.BELAKANG

(Untuk saga auto, laraskan selepas enjin dihidupkan setelah cermin tingkap boleh diturunkan)

04.   Laraskan pandangan jelas nampak separas ke belakang dalam kedudukan selesa

'ON' SUIS
(Buat pemeriksaan pada panel board)


06.   Tolok/Penunjuk suhu berfungsi/tidak berfungsi
08.   Lampu amaran tekanan minyak enjin berfungsi/tidak berfungsi.
09.   Lampu amaran bateri berfungsi/tidak berfungsi
*.   Lampu amaran MIL berfungsi/tidak berfungsi (tiada dalam senarai pemarkahan)
07.   Lampu amaran brek tangan berfungsi/tidak berfungsi.
05.   Tolak/penunjuk bahanapi/bakar berfungsi/tidak berfungsi.
GEAR BEBAS


10.  Pastikan gear bebas/gear dalam kedudukan P (auto)

HIDUPKAN INJIN


11. Dalam keadaan klac/brek(auto) ditekan tanpa menekan pemecut

PERIKSA FUNGSI SUIS/METER


15.  Tekometer/meter RPM berfungsi/tidak berfungsi.
12.  Lampu hadapan berfungsi/tidak berfungsi
13.  Lampu isyarat berfungsi/tidak berfungsi
17.  Hon berfungsi/tidak berfungsi
16.  Pemancut air & wiper berfungsi/tidak berfungi
14.  Lampu hazard berfungsi/tidak berfungi

TALI PINGGANG KELEDAR


18.Uji keadaan talipinggang keledar 

19. (M) DAN PASANG TALIPINGGANG KELEDAR DENGAN SEMPURNA

*18.   Memastikan penumpang memakai talipinggang keledar.  "encik, minta maaf, sila pakai talipinggang keledar, kita dah nak bergerak" (1 markah - dilakukan semasa RSM untuk bergerak ke jalan raya (Bahagian III)

20. Melakukan pemeriksaan dalam tempoh 5 minit.


* No bil adalah berdasarkan urutan dalam borang pelilaian baru JPJ (RSM UNTUK DALAM LITAR BAHAGIAN II kecuali tambahan pada bil *18),


RUTIN SELAMAT (RS)

Rutin bagi memastikan keadaan sekeliling selamat untuk memulakan olahgarak - olahgerak masuk/mula, dipersimpangan/susur, memotong/bertukar lorong mahupun olahgerak keluar.


RUTIN SELAMAT (C.I.T.O) – MEMULAKAN PERGERAKAN

C - cermin   (Mirror)


Lihat cermin - pandang belakang, sisi

I – isyarat   (Signal)

(M) Beri isyarat - arah yang betul

GEAR
Gear yang sesuai dalam kedudukan

T – toleh  (blind spot check)

Toleh kebelakang - periksa 'blind spot'

BREK TANGAN
Pastikan brek tangan di lepaskan

O – olahgerak   (Manoeuvre)

Memulakan pergerakan - berhati-hati



TEKNIK MENGGUNAKAN C.I.T.O, Secara praktikalnya, C.I.T.O hanyalah satu taknik mengingat, CARA MENGGUNKANNYA TIDAK SEMESTINYA MENGIKUT TURUTAN SEPERTI BERIKUT :

TEKNIK MEMULAKAN PERGERAKAN/KELUAR & MASUK SUSUR.

1.   I (lampu isyarat) - Beri isyarat (kiri/kanan) mengikut arah ke mana anda hendak bergerak.
2.   BREK - Perlahankan kenderaan (untuk pergerakan keluar/masuk susur sahaja)
3.   GEAR - Masukkan gear atau pastikan gear dalam kedudukan (gear rendah).
4.   C (cermin) - Pandang cermin pandang belakang kemudian cermin sisi (mengikut arah isyarat).
5.   T (toleh) - Toleh secara fizikal ke arah belakang (mengikut arah isyarat)
6.   BREK TANGAN - Lepaskan brek tangan sekiranya keadaan telah mengizinkan untuk bergerak (untuk memulakan pergerakan sahaja)
7.   O (olahgerak) - Mulakan pergerakkan atau menyusur ke arah dikehendaki.

TEKNIK BERTUKAR LORONG.

1.   I (lampu isyarat) - Beri isyarat (kiri/kanan) mengikut arah ke mana anda hendak bergerak.
2.   BREK - Perlahankan kenderaan JIKA PERLU (untuk memastikan jarak dengan kenderaan hadapan adalah selamat)
2.   GEAR - Gear yang sesuai (rendahkan gear jika perlu).
3.   C (cermin) - Pandang cermin pandang belakang kemudian cermin sisi (mengikut arah isyarat).
4.   T (toleh) - Toleh secara fizikal ke arah belakang (mengikut arah isyarat)
5.   O (olahgerak) - Mulakan menyusur ke arah lorong yang dikehendaki.


63 ulasan:

amnani amran berkata...

Terima kasih atas perkongsian ini.

BB18 berkata...

Ilmu yang amat berguna untuk saya. Terima kasih atas info yang dikongsi.

Tanpa Nama berkata...

Time kasih di atas perkongsian berkenaan...
boleh la saya study di rumah... :)
tengs bnyk2....

sn berkata...

terima kc byk2..smoga usaha ini memperoleh keberkatan :')

Tanpa Nama berkata...

tima kasih banyak2 sebab kongsikan info rpk ni, saya tak tau mcm mna nk susun ayt, tp bila dh jumpa ni , bersyukur sgt sbb test QTI jumaat ni, dan jpj minggu dpn..saya tak taw la saya bleh buat ke tak..doakan saya semoga saya lulus ya.. "—"

Tanpa Nama berkata...

mana tangki air simpanan?

isqandar berkata...

INSYALLAH... tangki air simpanan untuk radiator berada berhampiran dengan tangki radiator. klik gbr ruang enjin di atas... ia ditandakan dengan tangki simpanan radiator.

Tanpa Nama berkata...

tatacara jpj test bagaimana nanti ya?

Tanpa Nama berkata...

nak tanya sikit berkenaan dengan tempoh masa pra-ujian.....betul ke 30 minit sahaja yg diperuntukkan kpd calon?hakikatnya 30 minit tidak begitu mencukupi...harap pihak LP boleh mengklarifikasikan kekeliruan saya nie...terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Bhagian enjin tu boleh tk tunjukkan gna video hehehehe

isqandar berkata...

Untuk Pra-ujian atau juga dikenali sebagai QTI, masa yang diperuntukan mengikut Kurikulum Baru Pendidikan Pemandu sememangnya hanya 30 minit sahaja. ia adalah termasuk di dalam 16jam latihan yang diwajibkan ke atas calon sebelum layak menduduki ujian praktikal JPJ. (Kls D/DA - Modul KPP02 - 5.5jam, modul KPP03 - 10jam dan Pra-Ujian - 30 minit).

isqandar berkata...

Insyallah, cadangan untuk menunjukkan RPK di bahagian enjin dalam bentuk video akan kami usahakan. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas perkongsian. Semoga sama-sama kita peroleh kejayaan didunia dan diakhirat .

Tanpa Nama berkata...

Doakan saya Selasa nie lulus test kereta ..

isqandar berkata...

Sama-sama, moga bermanfaat untuk semua pengunjung blog ini sama ada calon saya sendiri atau sesiapa sahaja yang ingin mempraktikkannya. semoga anda berjaya memperolehi ilmu dan lesen memandu. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

tumpang tanya, kalau qti test tu hanya melibatkan rpk dan rsm sahaja atau melibatkan ujian litar juga?

isqandar berkata...

QTI atau pra ujian adalah melibatkan keseluruhan element dalam Bhg 2 (litar) dan Bhg 3 (jalanraya). ia adalah ujian untuk memastikan seseorang calon sama ada layak atau tidak untuk menduduki ujian sebenar oleh JPJ.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

Assalamualaikum, terima kasih atas perkongsian, semua anda diberkati, doakan ujian jpj saya berjaya esok.

isqandar berkata...

Wsalam, Sama-sama.. semoga sama-sama diberkati, insyallah semoga berjaya dalam ujian saudara esok. insyallah.

Unknown berkata...

takut nye..esok dah JPJ

isqandar berkata...

Moga anda telah berjaya dan selamat menduduki ujian praktikal JPJ hari ini...

Tanpa Nama berkata...

salam nak tanya. tabung minyak streng tu yang mn satu? yang botol putih tu ka?

isqandar berkata...

Wsalam, yer.. rujuk kepada gambar di atas, tabung minyak steering adalah yang berwarna putih. terima kasih

Tanpa Nama berkata...

WAH BANYAKNYE NAK SEBUT.TAPI KITE DALAM BULAN INI DAH NAK JPJ.TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIANNYE

isqandar berkata...

Terima kasih, semoga anda berjaya dan lulus dalam ujian praktikal JPJ. amin.

Unknown berkata...

Alhamdu Lillah..amat bermanfaat..mudah2an ilmu yg dikongsi menjadi saham kubur n akhirat..aaminnn.

Unknown berkata...

Alhamdu Lillah..amat bermanfaat..mudah2an ilmu yg dikongsi menjadi saham kubur n akhirat..aaminnn.

isqandar berkata...

Amin.. terima kasih atas doa saudara.. moga blog ini bermanfaat untuk sesiapa sahaja sebagai tambahan rujukan bagi yang memerlukan.

Tanpa Nama berkata...

Salam. Saya nak tanya untuk transmisi kereta auto bila kah yg sepatutnya kita masa memakai tali pinggang keselamatan semasa membuat rsm? Ada kah slps selesai membuat cito atau selepas cek handbrek?

isqandar berkata...

Wsalam, Dalam borang penilaian JPJ, pemeriksaan dan pemakaian tali pinggang adalah di dalam RSM, tetapi ia tidak ditetapkan bila sepatutnya ia dipakai, tak salah dipakai dahulu sepeas hand break untuk mengelakkan terlupa, yang paling penting tali pinggang mesti dipakai sebelum kenderaan bergerak dan sebelum CITO atau di akhir RSM. CITO adalah Rutin Selamat untuk kita melakukan olahgerak.

Tanpa Nama berkata...

Super useful, thanks a lot!

isqandar berkata...

Terima kasih kerana menghargainya.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. Saya nak tanya semasa berada dalam kereta untuk melakukan rsm, perlukah kita menyebut setiap perlakuan yg kita lakukan contohnya seperti "Laraskan tempat duduk" "menarik brek tangan" atau pun tidak?

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas maklumat diatas.
Saya sempat baca malam tadi dan sebelum jalani
Ujian II dan III pagi tadi.
Syukur lulus ujian P

Tanpa Nama berkata...

Thanks! This is so useful for an unprepared person like me!

Unknown berkata...

Alhamdulillah sy study notes ni semalam hari ni sy dah berjaya lulus ujian JPJ. Terima kasih atas perkongsian yg amat membantu ni, moga dirahmati Allah 😃

juelia berkata...

minggu dpn dh jpj...huhuh doakan sy..terima kasih atas perkongsian ...

Tanpa Nama berkata...

qti ni bila yer di tanya? sy tak berapa faham mengenai rpk dan rsm. bila masa dia nak soal dan bila pulak ujian praktikal jpj litar dan jalan raya

kimochi berkata...

Terima kasih kpd pnulis blog ni. Sempat baca sebelum qti tadi. The best notes 👍

Unknown berkata...

Nak tanya. Lampu amaran M.I.L itu kan, M.I.L itu stands for apa?

wanie mimok berkata...

Maaf nk tye bila dia akan suruh kita bt rsm dgn yg satu lg tu ek

Part 4 dr ko berkata...

Salam nak tanya,tangki air wiper actually dekat mana? Tq

isqandar berkata...

M.I.L bermakna Malfunction Indicator Light atau Lampu penunjuk/amaran kepincangan system injin.

isqandar berkata...

Dalam borang penilaian JPJ, RSM dibuat 2 kali, pertama untuk Ujian Bhg 2, selepas buat RPK sebelum mula ujian dalam litar, yang ke dua dibuat semasa ujian Bhg 3, sebelum bergerak ke jalanraya.

isqandar berkata...

Tangki air wiper terletak di dalam bonet, biasanya terletak dibahagian tepi kiri sekiranya kita berdiri mengadap bonet.

Tanpa Nama berkata...

kalau tak datang qti..boleh takk

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas perkongsian, ia amat berguna buat saya yang bakal menghadap ujian jpj, terima kasih sekali lagi.

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Untuk kereta auto, adakah perlu menekan brek dahulu sebelum hidupkan enjin ?
Atau hdupkan enjin dan serentak menekan brek ?
Atau hidup enjin selepas tu menekan brek ?

isqandar berkata...

Wsalam, baik, untuk menghidupkan enjin kenderaan auto, sebaiknya tekan brek dan dalam masa yang sama enjin dihidupkan, setelah enjin hidup, brek boleh dilepaskan perlahan2 jika belum ingin bergerak. dan tekan semula brek apabila memasukkan gear.

Siti berkata...

Salam..thanks for the info...esok qti pra ujian...tatuttttt..nyeee...debo mcm dh nak test jpj dah...huhuhu

Unknown berkata...

Terima kasih. Sangat membantu. Nota yang diberikan membantu saya untuk menggunakan bahasa baku semasa rpk dan rsm dengan betul. Terima kasih sekali lagi. 🙂

alfachemistry berkata...

In stock products can be shipped out within 3-5 business days upon receipt of customers' purchase order. Rutin

Unknown berkata...

Kereta axia manual..tidak mempunyai tabung minyak stering.....dia mengunakan stering kuasa elekronik......

Tanpa Nama berkata...

berguna la sebab lagi satu jam nak test baru review

Tanpa Nama berkata...

Hi nak tanya, semua item tu memang kena sebut satu persatu ke time RPK & RSM? Banyak. Kalau ada yang terlupa, termissed kena tolak markah ya? Thanks

ya berkata...

terima kasih banyak banyak untuk perkongsian ini. semoga tuan sentiasa diberkati & dimurahkan rezeki :)

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah thankkyouuuu perkongsian . Doakan saya esok ada ujian memandu:) semoga lulus dengan cenerlang

Tanpa Nama berkata...

Thank you atas perkongsian ilmu bos. Doakan sy lulus ujian jpj esok pagi 😌

Unknown berkata...

Salam nak tnya yang bonet viva depan tu bahagian dalam dia sama ke dengan saga automatik?

Hilal Alif berkata...

esok jpj, doakan saya guys

Unknown berkata...

Bos doakan saya lulus ujian jpj Saya sudah 1 tahun baru nak buat ujian JPJ tempat saya ambil lesen tak ada lagi panggilan semua sudah siap saya buat kalau saya tanya dia cakap orang lama dulu buat cakap saya ini orang baru lagi

Tanpa Nama berkata...

hi hahaha saya nak jpj nii terima kasih utk info ><)b suka sukaaa semoga saya lulus dengan gemilang

PERINGATAN

INGATAN BAGI MENGELAKKAN PENIPUAN !!!

# Kenalpasti terlebih dahulu dengan siapa anda berhubung.
# Buat temujanji dan minta bukti2 untuk memastikan kesahihannya.
# Sekiranya pendaftaran melalui tel., pastikan hanya bayaran pendaftaran dibuat, selebihnya dibuat setelah anda berada dilokasi kursus.
# Pastikan anda mendapat penerangan secukupnya.
# Pastikan anda diberikan sebutharga yang lengkap.
# pastikan tiada harga atau bayaran yang terselindung selain dari bayaran2 yang telah diterangkan.
# sekiranya anda anggap harga yang ditawarkan rendah, pastikan anda diberi penerangan yang jelas berkaitan perkhidmatan yang akan diberikan.
# jangan sekali-kali membuat pembayaran awal lebih dari 50% harga yang ditawarkan.
# kenalpasti siapakah yang akan mengajar anda atau pengurusnya, dapatkan sekurang2nya nombor sijil pengajarnya. ia bagi membolehkan anda membuat aduan kepada JPJ sekiranya berlaku perkara2 yang tidak diingini kelak.
# Hubungi kami untuk maklumat & khidmat nasihat percuma walaupun anda tidak mendaftar dengan kami.

PILIH KAMI

KENAPA ANDA BOLEH MEMPERCAYAI KAMI !!!

BAGI MEMENUHI PIAWAIAN KUALITI PERKHIDMATAN & KETEPATAN MASA YANG DIJANJIKAN, KAMI TIDAK MEMERLUKAN KUANTITI CALON. PENDAFTARAN ADALAH TERHAD PADA SATU-SATU MASA.

*. KAMI BERKHIDMAT UNTUK MENCARI KEUNTUNGAN BERDASARKAN TANGGUNGJAWAB, KESUNGGUHAN DAN AMANAH.
*. MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN DARI RUMAH ANDA TERUS KE LITAR LATIHAN/UJIAN.
*. LATIHAN DI BUAT DI LITAR UJIAN.
*. HANYA 1 CALON DILATIH DALAM TEMPOH MASA YANG DITETAPKAN.
*. TIDAK PERLU MENUNGGU GILIRAN SEMASA LATIHAN (BERDASARKAN PENJADUALAN UNTUK CALON YANG DATANG SENDIRI)
*. JADUAL LATIHAN DI CADANGKAN OLEH CALON SENDIRI.
*. KHIDMAT PENGANGKUTAN DISEDIAKAN DAN TIDAK DITOLAK DARI MASA LATIHAN.
*. BAYARAN SECARA ANSURAN DENGAN BAYARAN PERMULAAN YANG RENDAH.
*. TIADA BAYARAN TERSEMBUNYI, SEMUANYA DITERANGKAN KEPADA CALON.
*. POTONGAN HARGA BERDASARKAN PROMOSI DARI MASA KE SEMASA.
*. POTONGAN HARGA UNTUK PENDAFTARAN SECARA BERKELOMPOK.
*. POTONGAN HARGA KEPADA CALON YANG MENDAFTARKAN KENALAN KEPADA KAMI.
*. PENGAJAR YANG BERPENGALAMAN DAN MEMPUNYAI SIJIL YANG SAH DI SISI UNDANG-UNDANG.
*. PENGAJAR YANG SABAR DAN BERTANGGUNGJAWAB.
*. KENDERAAN LATIHAN YANG SAH DAN SELAMAT DIGUNAKAN.

TERMA PENETAPAN HARGA

1. TANPA PENGANGKUTAN. Harga adalah mengikut harga yang ditetapkan oleh JPJ. (Caj perkhidmatan mengurus akan dikenakan).

2. PENGANGKUTAN PENUH. Caj pengangkutan dari mula hingga tamat program akan ditambah dari harga asal berdasarkan purata jarak perjalanan dari rumah anda ke litar latihan di Bangi sepanjang tempoh kursus. Caj yang dibenarkan oleh pihak JPJ adalah RM0.50/km sehala.

3. GST. Bermula 01/04/15, Semua transaksi bayaran yang melibatkan kos kepada pihak yang mendaftar dengan GST akan di tanggung oleh pelanggan/calon. Pihak yang terlibat dengan GST:

>. IM (HQ). (sewaan litar, kursus, sewaan kenderaan jika perlu dan tempahan ujian praktikal termasuk test card), - oleh Institut Memandu Amsa.
>. Pusat Ujian Berkomputer (ujian teori dan pengeluaran lesen L) - oleh MyEg Services

SELEKOH 'Z'

SELEKOH 'S'

LESEN KELAS H

HYDROPLANING/AQUAPLANING

ROUNDABOUT

KENDERAAN LATIHAN YANG SELAMAT

HOW TO AVOID CAR ACCIDENTS

Avoiding accidents can save you a lot of time and money

1. Slow down. Obey the speed limit even if every other car is surpassing it. Remember that police officers often stay hidden from view while looking for speeders. If you're caught driving too fast, they won't hesitate to give you a ticket.

2. Let others pass you. Defensive driving means letting others go ahead-not defending your position in traffic. Avoid the urge to be a vigilante ("Oh yeah? Let me show you what it's like to be cut off like that!") Accept the fact that someone is always going to think they're in more of a hurry than you. These are the drivers you want to move far away from, not to 'teach them a lesson.'

3. Try to avoid driving in bad weather. Always keep your windshield wipers going in the rain or snow. Defrost your windshield to keep it from fogging up. Turn on your headlights to help others to see you--this is also the law in some states. If possible, try to avoid driving in the snow at all, especially if your car is rear wheel drive. If you must go out in the snow, drive extra slow, use the brakes and gas pedal gently, and maintain an increased stopping distance.

4. Never get into a car with a drunk driver. It is always best to have a "designated driver". Never drive after you have had alcoholic beverages. Even one beer can alter your ability to drive safely.

5. Wear a seatbelt. This is a must. By law in many countries, all cars must have a safety restraint. Buckling up only takes a second and can save your life in an accident. Children should always be in a booster seat or car seat until they are tall enough and heavy enough to sit by themselves. This generally includes children age eight and under. Never put a child in a car or booster seat in the front passenger seat or other seat with airbags. Children should generally be 12 and older when sitting in the front passenger seat.

6. Keep your car and its accessories in good condition. Keep the tires properly inflated, the brakes adjusted, and the windshields and windows clean. Replace windshield wiper blades when they begin to streak, and all make sure all the lights are working properly.

7. Use your signals properly. Always use your signal, even if you think no one is there. When changing lanes on the freeway, don't signal as an afterthought or during the lane change. Signal at least a couple of seconds in advance so others know what you're going to do before you do it. (Ever notice how most of the skid marks along the highway are just before an exit ramp? - this is where you have to be the most careful.)

8. Don't tailgate. No matter how slowly traffic is moving, keep at least two seconds of following distance between you and the car ahead. Any less and you won't be able to stop in time if the driver ahead slams on the brakes.

9. Keep your eyes moving. Don't get in the habit of staring at the back of the car ahead of you. Periodically shift your eyes to the side-view mirrors, the rear-view mirror, and ahead to where you'll be in 10-15 seconds. Doing this, you can spot a potentially dangerous situation before it happens.

10. Dim your lights when driving at night, when another car is approaching, or when you are following behind a vehicle. Your lights can temporarily blind another driver.

11. Avoid distractions when you are driving. Pull over if you need to talk on the phone, read directions, or eat a snack. It only takes a second or two of distraction to get into trouble.

TRANSLATE