LALUAN SEBENAR PRAKTIKAL BAHAGIAN KE 3 - JALAN RAYA
PRAKTIKAL BAHAGIAN
III (JALAN RAYA)
Anda dinilai berdasarkan kriteria-kriteria berikut semasa
diuji di jalan raya. Markah keseluruhan
adalah sebanyak 80, markah lulus adalah 64 markah. Kesalahan MANDATORI adalah
kesalahan yang bila dilakukan, anda digagalkan serta merta
BERMARKAH - 80 markah – YANG SEPATUTNYA
DILAKUKAN
|
MANDATORI – JANGAN DILAKUKAN SAMA SEKALI
|
MEMULAKAN PERJALANAN
1. PANDANG CERMIN PANDANG
BELAKANG DAN SISI
2. BERI ISYARAT (ARAH YANG BETUL DAN TEMPOH MENCUKUPI)
3. MASUKKAN GEAR 1 ATAU D
4. TOLEH TITIK BUTA (MENGIKUT
ARAH ISYARAT)
5. TURUNKAN BREK TANGAN
6. PEGANGAN/PUSING STERING
(TEKNIK YANG BETUL)
7. MENGAWAL PEMECUT DAN KLAC SEMASA
MULA BERGERAK
|
1. GAGAL MENGAWAL KENDERAAN
2. GAGAL MEMBERI ISYARAT
3. GAGAL MEMBERI KEUTAMAAN
KEPADA KENDERAAN/PENGGUNA YANG LAIN (TERUTAMANYA KENDERAAN DARI SEBELAH
KANAN)
|
MEMANDU DI JALAN LURUS
1. PEGANGAN/PUSING STERING
(TEKNIK YANG BETUL)
2. GUNAKAN GEAR SESUAI DENGAN
KELAJUAN
3. MEMANDU PADA KELAJUAN YANG
SESUAI
4. KEDUDUKAN KENDERAAN PADA
POSISI YANG BETUL
5. GUNAKAN PERATURAN JARAK –
JIKA MENGEKOR
6. PERATURAN MEMOTONG TIDAK
DIPATUHI SEPENUHNYA – JIKA MEMOTONG
DAN DIPOTONG
7. PANDANG CERMIN PANDANG
BELAKANG, KEMUDIAN CERMIN SISI (KIRI/KANAN) UNTUK MENGESAN HAZARD
8. BERI ISYARAT (ARAH YANG BETUL DAN TEMPOH MENCUKUPI)
JIKA MELAKUKAN OLAHGERAK
9. PASTIKAN ISYARAT DIMATIKAN
SELEPAS DIGUNAKAN
10. PERIKSA TITIK BUTA BILA PERLU/MELAKUKAN OLAH GERAK
11. LEPASKAN KAKI DARI PADEL KLAC/BREK SEMASA MEMANDU (GEAR 2 DAN KE
ATAS)
12. JANGAN MEMBREK SECARA MENGEJUT TANPA SEBAB.
|
1. GAGAL MEMATUHI HADLAJU
2. GAGAL MEMBERI ISYARAT
3. STERING GAGAL DIKAWAL
4. MEMASUK LORONG PEMANDU
LAIN (KECUALI MEMOTONG)
5. GAGAL MENGGUNAKAN
PERATURAN MEMOTONG
6. GAGAL PATUH PERATURAN
GARISAN
|
MEMANDU DI PERSIMPANGAN
1. PANDANG CERMIN PANDANG BELAKANG, KEMUDIAN
CERMIN SISI (KIRI/KANAN) UNTUK MENGESAN HAZARD
2. BERI ISYARAT (ARAH YANG BETUL DAN TEMPOH MENCUKUPI)
3. KURANGKAN KELAJUAN
4. RENDAHKAN GEAR
5. BERHENTIKAN KENDERAAN PADA
JARAK SELAMAT (2M)
6. TARIK BREK TANGAN
7. BEBASKAN GEAR/N
8. TEKAN PADEL BREK SEMASA
BERHENTI
9. MASUKKAN GEAR 1/D SEMASA
MEMULAKAN PERGERAKAN
10. MELAJUKAN/KAWAL KENDERAAN SEMASA MELEPASI/MENJAUHI PERSIMPANGAN
11. TOLEH TITIK BUTA (MENGIKUT ARAH ISYARAT)
12. PASTIKAN ISYARAT DIMATIKAN SELEPAS DIGUNAKAN
13. PEGANGAN/PUSING STERING (TEKNIK YANG BETUL)
|
1. GAGAL BERHENTI
DIPERSIMPANGAN
2. GAGAL BERHENTI DI BELAKANG
GARISAN PUTIH
3. GAGAL MEMBERIKAN ISYARAT
4. GAGAL MENGAMBIL LORONG
YANG BETUL SEMASA MEMBELOK
5. GAGAL MEMATUHI LAMPU
ISYARAT
6. GAGAL BERHENTI DI
POSISI/LORONG YANG BETUL
7. GAGAL BERGERAK DENGAN SELAMAT
|
MEMBELOK KE KIRI DAN KE KANAN
1. PANDANG CERMIN PANDANG BELAKANG, KEMUDIAN
CERMIN SISI (KIRI/KANAN) UNTUK MENGESAN HAZARD
2. KURANGKAN KELAJUAN
3. RENDAHKAN GEAR
4. PEGANGAN/PUSING STERING
(TEKNIK YANG BETUL)
5. JANGAN MEMBREK DAN MENUKAR
GEAR DI SELEKOH
6. MELAJUKAN/KAWAL KENDERAAN
SEMASA MELEPASI/MENJAUHI SELEKOH
7. GUNAKAN PERATURAN JARAK –
JIKA MENGEKOR
|
1. GAGAL MENGAWAL STERING
2. MEMASUKI LORONG PEMANDU
LAIN
3. MEMOTONG DI SELEKOH
|
MEMANDU DI BULATAN/LALUAN
SUSUR
1. PANDANG CERMIN PANDANG
BELAKANG, KEMUDIAN CERMIN SISI (KIRI/KANAN) UNTUK MENGESAN HAZARD
2. BERI ISYARAT (ARAH YANG BETUL DAN TEMPOH MENCUKUPI)
3. TOLEH TITIK BUTA (MENGIKUT
ARAH ISYARAT)
4. KURANGKAN KELAJUAN
5. RENDAHKAN GEAR
6. GUNAKAN PERATURAN JARAK –
JIKA MENGEKOR
7. KAWAL STERING SEMASA
MEMBELOK
8. PEGANGAN/PUSING STERING
(TEKNIK YANG BETUL)
9. KAWAL PEMECUT ATAU KLAC
|
1. GAGAL BERGERAK DENGAN
SELAMAT
2. GAGAL BERGERAK DI POSISI/LORONG YANG BETUL
3. GAGAL MEMBERIKAN ISYARAT
4. GAGAL MEMBERI KEUTAMAAN
KEPADA KENDERAAN/PENGGUNA YANG LAIN (KENDERAAN DARI SEBELAH KANAN) SEBELUM
MEMASUKI BULATAN
|
MEMANDU DI KAWASAN
SEKOLAH/PERUMAHAN
1. PANDANG CERMIN PANDANG
BELAKANG, KEMUDIAN CERMIN SISI (KIRI/KANAN) UNTUK MENGESAN HAZARD
2. BERI ISYARAT (ARAH YANG BETUL DAN TEMPOH MENCUKUPI)
3. HON/GUNAKAN LAMPU SEBAGAI
REAKSI KEPADA HAZARD
4. KURANGKAN KELAJUAN
MENGIKUT HADLAJU YANG DITETAPKAN
5. RENDAHKAN GEAR
6. MEMANDU DALAM JARAK YANG
SELAMAT
|
1. GAGAL BERGERAK DENGAN
SELAMAT
2. MELEBIHI HADLAJU
3. GAGAL MEMBERI KEUTAMAAN
KEPADA PENGGUNA YANG LAIN
4. GAGAL BERGERAK DI POSISI/LORONG YANG BETUL
|
AFEKTIF
|
1. GAGAL MENGAMALKAN RUTIN
PEMANDUAN YANG SELAMAT
2. KEMALANGAN DIELAKKAN OLEH
KECEKAPAN PEMANDU LAIN
3. GAGAL MEMATUHI
ARAHAN-ARAHAN LALULINTAS
4. TERLIBAT DENGAN KEMALANGAN
|
7 ulasan:
Terima kasih... blog ni sgt mmbntu expecially kpd sy yg bru mgmbil lesen pd thun ni..
Sama-sama, saya doakan akan lulus dalam memperolehi lesen, semoga anda menjadi seorang pemandu yang berilmu, bertimbangrasa dan selamat dalam pemanduan..
Assalamualaikum. ..sy ingin bertanya harga bagi gdl kelas D berapa?
Nak tanya. Boleh tak kita mengambik ujian praktical dengan memandu kereta Auto?
Kenapa bila nak mulakan perjalanan perlu memberi isyarat kanan? Sedangkan sy berada dijalan yg lurus.
(aku baby)
Assalamualaikum dan selamat malam sodara
Baru habis ujian jpj rabu lalu gagal kerana
Tidak pasang signal sebelum memulakan perjalanan
Padahal jalan lurus ...mohon penjelasan admin ?
antara sebab anda gagal sebabkn tidak memberi signal semasa mulakan perjalanan??..sebabnya kereta anda sudah berhenti dibahu jalan..tujuan memberi signal kanan adalah ingin memberi tahu kepada kenderaan belakang.
bahawa anda sudah sedia untuk memulakan perjalanan
Catat Ulasan