Praktikal BHG. II

ELEMENT PENILAIAN BAHAGIAN 2

(RAJAH YANG DIPAPARKAN ADALAH 100% PRAKTIKAL SEBENAR. setiap olehgerak perlu Rutin Selamat (RS))

* SILA AMBIL PERHATIAN KEPADA TULISAN BERWARNA MERAH


BUKIT


PAPARAN VIDEO

CARA MENDAKI DAN BERHENTI (RUJUK RAJAH DIATAS)



1.   G1, RS(CITO) – ISYARAT KE KANAN

2.   BERGERAK – FOKAS KEHADAPAN, BERGERAK LURUS
(Pastikan RS, G1, Kawalan Steering)

3.   CERMIN SISI MENGHAMPIRI TIANG PENANDA – TEKAN KLAC (KENDERAAN MASIH MELAJAK KE HADAPAN)

AUTO - TIDAK BERKENAAN
(Cermin menghampiri tiang pertama)

4.   CERMIN SISI SETENTANG TIANG PENANDA – TEKAN BREK BERHENTI
(Cermin setentang tiang pertama)

5.   TARIK BREK TANGAN, BEBASKAN GEAR/ GEAR N – PERIKSA KEDUDUKAN TAYAR ATAS GARISAN KUNING
(Tayar 100% dalam garisan kuning)

6.   TEKAN HON DAN ANGKAT TANGAN – TUNGGU ARAHAN DARI JPJ



CARA MENGIMBANG DAN MENURUN



1.   G1 – TANGAN KANAN DI STERING, TANGAN KIRI DI BREK TANGAN, FOKAS KE HADAPAN

AUTO - GEAR D, LEPASKAN BREK KAKI DAN LEPASKAN BREK TANGAN


2.   TEKAN PEMECUT SECARA KONSISTEN - DENGAR NGAUMAN INJIN, KEKALKAN NGAUMAN (RPM2500 KE ATAS) *JGN PERHATI METER RPM

*Salah satu cara dari pelbagai teknik/cara mengimbang
3.   LEPASKAN KLAC SECARA KONSISTEN PERLAHAN-LAHAN, MULA TERASA NAK GERAK, TAHAN KLAC.  (PEMECUT JANGAN DIKURANGKAN)


4.   LEPASKAN BREK TANGAN PERLAHAN-LAHAN (TAMBAH TEKANAN PADA PEMECUT, KLAC JANGAN TERTEKAN)
KEGAGALAN CALON MENGIMBANG :

1.   GEAR TIDAK MASUK ATAU TIDAK SEMPURNA MASUK.
2.   KLAC TIDAK DIANGKAT SECUKUPNYA
3.   KLAC TERTEKAN SEMULA BILA BREK TANGAN DILEPASKAN.


PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT

6 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)

1.   BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN
3.   GUNAKAN GEAR 1 SAHAJA
4.   IMBANG PEMECUT/KLAC SEMASA MENDAKI DAN MENURUN SUPAYA TIDAK TERSENGGUK
5.   ELAKKAN ENJIN MATI
6.   HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH PASTI KEDUDUKAN TAYAR PADA GARISAN KUNING


1.   GAGAL BERHENTI/MELETAK KEDUA-DUA RODA HADAPAN PADA GARISAN KUNING (MELEBIHI 50%)
2.   MELANGGAR/MENYENTUH GARISAN, BENTENG, TIANG
3.   TERUNDUR MELEBIHI 50% DARI GARISAN KUNING
4.   MELEBIHI HAD 3 MINIT
5.   KEMALANGAN

MEMARKIR (PARKING) SISI 




PAPARAN VIDEO

CARA MASUK PARKIR (RUJUK RAJAH DIATAS)

MEMASUKI KAWASAN PARKIR
1. JANGAN TERLANGGAR GARIS BERKEMBAR PEMBAGI JALAN ATAU TEBING BATU.
2. FOKAS PADA LORONG DAN LETAKKAN KENDERAAN DI TENGAH-TENGAH LORONG ATAU SEDIKIT KE KIRI.
3. BERHENTIKAN KENDERAAN SEBELUM GARISAN PUTIH DIHADAPAN
1.   GR, RS(CITO) – ISYARAT KE KIRI


*makna - GR = gear undur, RS = rutin selamat
GR- BAHU = TANDA 1

2.   UNDUR SAMBIL PERHATIKAN GARISAN PUTIH PEMBAGI JALAN. BERHENTI SEBAIK T1, (TANDA KUNING) DI ATAS GARISAN PUTIH SETENTANG DENGAN BAHU.

* T1 UNTUK AUTO - GARISAN PUTIH PARKIR SEBELAH

KIRI HABIS

3.   STERING PUSING KE KIRI HABIS *Habiskan ke kiri dan centerkan sebelum sambung pergerakan undur (UNTUK AUTO - JANGAN DI CENTERKAN STERING)


GR - NAMPAK GARISAN KE 3

4.   PERHATI CERMIN KANAN – UNDUR HINGGA NAMPAK T2 (garisan putus-putus ke 3 dari belakang) DALAM CERMIN, BERHENTI.

* T2 UNTUK AUTO - SEMPADAN BLOK HITAM/PUTIH KE 3 DAN KE 4
           


KANAN 2

5.   STERING KE KANAN 2 PUSINGAN


GR - TAYAR BELAKANG ATAS GARISAN

6.   PERHATI CERMIN KANAN – UNDUR HINGGA TAYAR BELAKANG SENTUH/ATAS GARISAN PUTUS-PUTUS, BERHENTI

(LEBIH TEPAT, TOLEH PANDANG SECARA FIZIKAL TAYAR BELAKANG ATAS GARISAN), BERHENTI
KANAN HABIS

7.   STERING PUSING KANAN HABIS *Habiskan ke kanan dan centerkan sebelum sambung pergerakan undur (UNTUK AUTO - JANGAN DI CENTERKAN STERING)


GR - HUJUNG TAYAR HADAPAN ATAS GARISAN

KELUARKAN KEPALA, PERHATIKAN TAYAR HADAPAN SAMBIL UNDUR, HUJUNG TAYAR HADAPAN ATAS GARISAN PUTUS-PUTUS, BERHENTI.

* UNTUK AUTO : TAYAR HADAPAN BERADA DI KAWASAN ANTARA GARISAN 2 DAN 3 BERHENTI
.
KIRI HABIS

9.   G1/GD, STERING PUSING KIRI HABIS *Habiskan ke kiri dan centerkan sebelum sambung pergerakan kehadapan (UNTUK AUTO - JANGAN DI CENTERKAN STERING)

*makna - G1 = gear 1. GD = gear D

G1 - SELARIKAN BDN KENDERAAN DGN GARISAN

10. BERGERAK KE HADAPAN, MASUKKAN CERMIN KANAN DALAM PETAK (KESELURUHAN KENDERAAN SUDAH DALAM PETAK), BERHENTI
  

11. TARIK BREK TANGAN, BEBASKAN GEAR – SELARIKAN TAYAR HADAPAN DENGAN BADAN KENDERAAN (STERING KE KANAN 2), HON DAN/ATAU ANGKAT TANGAN. TUNGGU ARAHAN DARI JPJ



CARA KELUAR PARKIR



GR - TAYAR DEPAN DI KAWASAN GARISAN 3 HADAPAN

1.   GR, KELUARKAN KEPALA PERHATIKAN TAYAR HADAPAN, UNDUR HINGGA TAYAR HADAPAN BERADA DALAM KAWASAN GARISAN PUTUS-PUTUS KE 3 DARI HADAPAN, BERHENTI.

*UNTUK AUTO : TAYAR HADAPAN BERADA DI KAWASAN ANTARA GARISAN 2 DAN 3 BERHENTI

KANAN HABIS

2.   STERING PUSING KANAN HABIS, ISYARAT KE KANAN


G1 - KELUAR

3.   G1/GD, PERHATI CERMIN KANAN – GERAK KE HADAPAN HINGGA TAYAR BELAKANG ATAS T2, BERHENTI

4.   STERING KIRI 2 ATAU 3, TERUSKAN BERGERAK KELUAR
1. GARISAN BERKEMBAR PADA LALUAN DI KAWASAN PARKING TIDAK BOLEH TERSENTUH/TERLANGGAR.
2. BERHENTI SEBENTAR SEBELUM KELUAR KE KANAN DI BELAKANG GARISAN PUTIH.


PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT


7 MARKAH – 5MINIT (ANDA PATUT  LAKUKAN)
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)

1.   BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT ARAH YANG BETUL (MASUK/KELUAR)
3.   SELARIKAN TAYAR HADAPAN DENGAN BADAN KENDERAAN SETELAH MASUK PETAK
4.   GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL
5.   SELARIKAN KENDERAAN DENGAN PETAK SEMASA BERHENTI
6.   ELAKKAN ENJIN MATI
7.   HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH PASTI KENDERAAN DALAM PETAK


1.   MELANGGAR/MENYENTUH GARISAN, BENTENG SEMASA OLAHGERAK
2.   SEBAHAGIAN BADAN KENDERAAN DILUAR PETAK.
3.   BADAN KENDERAAN TERJULUR KELUAR SEMASA MASUK/KELUAR PETAK
4.   MELEBIHI HAD 5 MINIT (MASUK DAN KELUAR)
5.   KEMALANGAN

PUSINGAN 3 PENJURU



PAPARAN VIDEO

PERGERAKAN PERTAMA (MASUK) (RUJUK RAJAH DI ATAS)



1.   G1/GD, RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN


2.   BERGERAK MASUK, FOKAS PADA LORONG


3.   GERAK DARI D1 KE D2 DAN BERHENTI SEPENUHNYA DI D3 (BILA BAHU SETENTANG DENGAN BLOK KUNING/TIANG PENANDA)
4.   TARIK BREK TANGAN, BEBASKAN GEAR/GEAR N
5.   STERING KE KANAN HABIS (CENTERKAN UTK MANUAL)


PERGERAKAN KEDUA (UNDUR)



1.   GR, LEPASKAN BREK TANGAN, RS(CITO) – ISYARAT KE KANAN


2.   GERAK DARI D3 KE R1 DAN BERHENTI DI R2 (BILA KENDERAAN SELARI DENGAN LORONG, KEPALA KERETA SEDIKIT ARAH KE KIRI)


3.   TARIK BREK TANGAN, BEBASKAN GEAR/GEAR N
4.   STERING KE KIRI HABIS (CENTERKAN UNTUK MANUAL)

PERGERAKAN KETIGA (KELUAR)



1.   G1/GD, LEPASKAN BREK TANGAN,  RS(CITO) – ISYARAT KE KIRI


2.   GERAK DARI R2 KE Da DAN BERHENTI DI BELAKANG GARISAN PUTUS-PUTUS, SEBELUM KELUAR SEMPANG


3.   RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN, DAN TERUSKAN BERGERAK KELUAR (Db).




PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT

5 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT  LAKUKAN)
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)

1.   BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT ARAH YANG BETUL (MASUK/KELUAR)
3.   GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL
4.   ELAKKAN ENJIN MATI (ENJIN MATI - DI KATEGORIKAN GSM OLEH SESETENGAH PENGUJI)
5.   GUNAKAN GEAR 1 DAN GEAR UNDUR SAHAJA DALAM OLAHGERAK

1.   GAGAL MEMASUKI LORONG YANG BETUL
2.   MELANGGAR/MENYENTUH GARISAN, BENTENG SEMASA OLAHGERAK
3.   MELEBIHI 3 PERGERAKAN OLAHGERAK
4.   BADAN KENDERAAN TERJULUR KELUAR SEMASA MASUK/KELUAR PETAK
5.   MELEBIHI HAD 3 MINIT (MASUK DAN KELUAR)
6.   KEMALANGAN




SELEKOH 'S'


* Penggunaan klac untuk memperlahankan kenderaan hanya digunapakai dalam kedudukan G1 kelajuan di bawah 20km/j SAHAJA!!!. GD (auto) kawalan sepenuhnya mengunakan brek.


(Menghampiri S2 & Keluar)
(Masuk & melalui S1)











PAPARAN VIDEO

1.   RS, G1/GD
2.   Kaki kanan sentiasa di pedal brek, hanya ditekan bila perlu sahaja
3.   Kawal klac. Jangan dilepaskan sepenuhnya, tekan klac/brek untuk auto sekiranya kelajuan bertambah.
4.   Fokas kepada lorong masuk, perhatikan buju kenderaan sebelah kanan dan kawal steering.
5.   SELEKOH 1 (S1), fokas kepada bahu/tebing jalan sebelah luar (BUCU KANAN KENDERAAN) melalui cermin hadapan, rapat ke tebing tapi elak dari tayar hadapan kanan tersentuh batu pembahagi jalan, paut steering ke kiri secara sederhana dan konsisten.
6.   SELEKOH 2 (S2), fokas kepada bahu/tebing jalan sebelah luar (BUCU KIRI KENDERAAN) melalui cermin hadapan, rapat ke tebing tapi elak dari tayar hadapan kiri tersentuh batu pembahagi jalan, paut steering ke kanan secara konsisten dan tekan klac/brek untuk auto bagi mengurangkan kelajuan.
7.   Angkat klac dan kawal, fokas semula ke lorong keluar, paut steering ke kiri sebaik kenderaan telah menghala ke lorong keluar dan berhenti sebelum garisan.

PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT

6 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)

1.   BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN
3.   GUNAKAN GEAR 1 SAHAJA UNTUK MEMULAKAN PERGERAKAN
4.   BERGERAK SECARA BERTERUSAN KEHADAPAN DISEPANJANG SELEKOH
5.   ELAKKAN ENJIN MATI
6.   GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL


1.   MELANGGAR/MENYENTUH GARISAN, BENTENG, TIANG
2.   MELEBIHI HAD 3 MINIT
3.   KEMALANGAN
4.   TIDAK BERHENTI SEBELUM GARISAN

SELEKOH 'Z'

* Penggunaan klac untuk memperlahankan kenderaan hanya digunapakai dalam kedudukan G1 kelajuan di bawah 20km/j SAHAJA!!!. GD (auto) kawalan sepenuhnya mengunakan brek.


(Masuk & Z1)
(Z2 & Keluar)

PAPARAN VIDEO

1.   RS, G1/GD
2.   Kaki kanan sentiasa di pedal brek, hanya ditekan bila perlu sahaja (KECUALI KLS AUTO)
3.   Kawal klac. Jangan dilepaskan sepenuhnya, tekan klac sekiranya kelajuan bertambah.
4.   Fokas kepada lorong masuk, perhatikan buju kenderaan sebelah kiri, rapat ke bahu/tebing kiri dan kawal steering.
5.   Sebaik masuk (LORONG PERTAMA), paut steering ke kiri sedikit dan tegakkan kenderaan.
6.   Menghampiri SELEKOH 1 (Z1), paut steering ke kanan sehingga kenderaan hampir tegak dengan LORONG KE 2 dan lawan semula supaya kenderaan bergerak tegak. (Klac/brek ditekan untuk memperlahankan pergerakkan)
7.   MenghampiriSELEKOH 2 (Z2), paut steering ke kiri sehingga kenderaan hampir tegak dengan LORONG KE 3 dan lawan semula supaya kenderaan bergerak menuju ke lorong keluar daberhentitsebelumte garisan keluar.

PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT

6 MARKAH – 3MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)

1.   BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN
3.   GUNAKAN GEAR 1 SAHAJA UNTUK MEMULAKAN PERGERAKAN
4.   BERGERAK SECARA BERTERUSAN KEHADAPAN DISEPANJANG SELEKOH
5.   ELAKKAN ENJIN MATI
6.   GUNAKAN TEKNIK PUSINGAN DAN PEGANGAN STERING YANG BETUL


1.   MELANGGAR/MENYENTUH GARISAN, BENTENG, TIANG
2.   MELEBIHI HAD 3 MINIT
3.   KEMALANGAN
4.   TIDAK BERHENTI SEBELUM KENA GARISAN

RAMP (kls Auto DA sahaja)



(rapatkan tayar hadapan dengan tebing ramp)
(tayar hadapan di atas ramp tanpa menyentuh tiang)


(keempat-empat tayar di atas ramp)


(rapatkan tayar belakang dengan tebing ramp)

(tayar belakang di atas ramp tanpa menyentuh tiang)













PAPARAN VEDIO


MELETAK TAYAR HADAPAN ATAS RAMP

*Rapatkan tayar hadapan ke bahu/tebing ramp. Gear P, tarik brek tangan dan turun untuk alihkan tiang ke garisan kuning.

1.   Masuk kenderaan, PAKAI TALIPINGGANG, RS, Gear L, lepaskan brek tangan dan brek kaki.
2.   Tekan pemecut secara konsisten dan jangan terlepas sehingga kedua-dua tayar hadapan naik di atas ramp. dan brek secara mengejut.
3.   Tarik brek tangan, Gear P, Hon/angkat tangan. Turun untuk alihkan tiang ke tepi.


MELETAK KEEMPAT-EMPAT TAYAR ATAS RAMP

1.   Masuk kenderaan, PAKAI TALIPINGGANGRSGear Llepaskan brek tangan dan brek kaki.
2.   Rapatkan tayar belakang ke bahu/tebing dan berhenti.
3.   Tekan pemecut secara konsisten dan jangan terlepas sehingga kedua-dua tayar belakang naik di atas ramp (keempat-empat tayar berada di atas ramp). dan brek secara mengejut.
4.   Tarik brek tangan, Gear N, Hon/angkat tangan.

*RSGear Dlepaskan brek tangan dan brek kaki. bergerak ke hadapan turunkan tayar hadapan dari ramp dan kemudian tayar belakang.


MELETAK TAYAR BELAKANG ATAS RAMP

*GR, Rapatkan tayar belakang ke bahu/tebing ramp. Gear P, tarik brek tangan dan turun untuk alihkan tiang ke garisan merah.

1.   Masuk kenderaan, PAKAI TALIPINGGANGRSGear Rlepaskan brek tangan dan brek kaki.
2.   Tekan pemecut secara konsisten dan jangan terlepas sehingga kedua-dua tayar belakang naik di atas ramp. dan brek secara mengejut.
3.   Tarik brek tangan, Gear N, Hon/angkat tangan.

*Gear D, lepaskan brek tangan dan turunkan tayar belakang dari ramp dan keluar.

PENILAIAN UJIAN BERDASARKAN KRETERIA BERIKUT

18 MARKAH – 5MINIT (ANDA PATUT LAKUKAN)
MANDATORI (GSM SEKIRANYA BERLAKU)
MENDEKATI DAN MENDAKI KE HADAPAN MENAIKI RAMP

1.   BUAT RSM SEKIRANYA BERTUKAR KENDERAAN
2.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN
3.   SENTUH KEDUA TAYAR HADAPAN DENGAN TEBING RAMP DAN BERHENTI SEBELUM MENDAKI
4.   TARIK BREK TANGAN
5.   LETAK GEAR DI KEDUDUKAN P
6.   HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH PASTI KEDUA-DUA RODA HADAPAN DI ATAS RAMP

1.   GAGAL MENDAKI SECARA BERTERUSAN  DAN MELETAKKAN KEDUA-DUA RODA HADAPAN DI ATAS RAMP.
2.   BADAN KENDERAAN MELEBIHI /MENYENTUH GARISAN ATAU MELANGGAR  TIANG

BERHENTI DENGAN KEEMPAT-EMPAT RODA DI ATAS RAMP

7.   TARIK BREK TANGAN
8.   LETAK GEAR DI KEDUDUKAN N
9.   HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH PASTI KEEMPAT-EMPAT  RODA DI ATAS RAMP

3.   GAGAL MELETAKKAN KEEMPAT-EMPAT RODA DI ATAS RAMP
MENURUNI RAMP

10.   GUNAKAN GEAR D DAN KAWAL BREK SEMASA MENURUNI RAMP
11.   TARIK BREK TANGAN
12.   LETAK GEAR DI KEDUDUKAN P


MENDEKATI DAN MENDAKI MENGUNDUR MENAIKI RAMP

13.   BUAT RS (CITO) – ISYARAT KE KANAN
14.   SENTUH KEDUA TAYAR BELAKANG DENGAN TEBING RAMP DAN BERHENTI SEBELUM MENDAKI
15.   TARIK BREK TANGAN
16.   LETAK GEAR DI KEDUDUKAN N
17.   HON ATAU ANGKAT TANGAN SETELAH PASTI KEDUA-DUA RODA BELAKANG DI ATAS RAMP
18.   GUNAKAN GEAR D DAN KAWAL BREK SEMASA MENURUNI RAMP

4.   GAGAL MENDAKI SECARA BERTERUSAN DAN MELETAKKAN KEDUA-DUA RODA BELAKANG DI ATAS RAMP.
5.   BADAN KENDERAAN MELEBIHI /MENYENTUH GARISAN ATAU MELANGGAR  TIANG
6.   GAGAL MELAKSANAKAN KESEMUA OLAHGERAK RAMP DALAM TEMPOH 5 MINIT.
7.   KEMALANGAN



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

susah nak pham

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah terima kasih. Saya baru hadir ke kelas utk latihan litar pada Ahad lepas. Rujuk nota ni sangat2 membantu. Sbb bila cikgu cakap n kita buat, dia agak susah sikit nak hafal. So bila ada nota ni barulah ooo yg ni. hahahahaha

Terima kasih sekali lagi.

Tanpa Nama berkata...

sangat mnudah difahami ..terima kasih

Budak kepci berkata...

18 hb ni saya jpj gudluck for me 😍

Tanpa Nama berkata...

Sangat sangat membantu. sama juga, saya baru sahaja belajar semalam dan susah ingat arahan daripada cikgu. dan nota ini sangat sangat sangat membantu saya. hari ini merupakan latihan kedua saya, dan saya rasa saya boleh lakukan dengan lebih baik dengan bantuan nota yang jelas ini. terima kasih...

PERINGATAN

INGATAN BAGI MENGELAKKAN PENIPUAN !!!

# Kenalpasti terlebih dahulu dengan siapa anda berhubung.
# Buat temujanji dan minta bukti2 untuk memastikan kesahihannya.
# Sekiranya pendaftaran melalui tel., pastikan hanya bayaran pendaftaran dibuat, selebihnya dibuat setelah anda berada dilokasi kursus.
# Pastikan anda mendapat penerangan secukupnya.
# Pastikan anda diberikan sebutharga yang lengkap.
# pastikan tiada harga atau bayaran yang terselindung selain dari bayaran2 yang telah diterangkan.
# sekiranya anda anggap harga yang ditawarkan rendah, pastikan anda diberi penerangan yang jelas berkaitan perkhidmatan yang akan diberikan.
# jangan sekali-kali membuat pembayaran awal lebih dari 50% harga yang ditawarkan.
# kenalpasti siapakah yang akan mengajar anda atau pengurusnya, dapatkan sekurang2nya nombor sijil pengajarnya. ia bagi membolehkan anda membuat aduan kepada JPJ sekiranya berlaku perkara2 yang tidak diingini kelak.
# Hubungi kami untuk maklumat & khidmat nasihat percuma walaupun anda tidak mendaftar dengan kami.

PILIH KAMI

KENAPA ANDA BOLEH MEMPERCAYAI KAMI !!!

BAGI MEMENUHI PIAWAIAN KUALITI PERKHIDMATAN & KETEPATAN MASA YANG DIJANJIKAN, KAMI TIDAK MEMERLUKAN KUANTITI CALON. PENDAFTARAN ADALAH TERHAD PADA SATU-SATU MASA.

*. KAMI BERKHIDMAT UNTUK MENCARI KEUNTUNGAN BERDASARKAN TANGGUNGJAWAB, KESUNGGUHAN DAN AMANAH.
*. MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN DARI RUMAH ANDA TERUS KE LITAR LATIHAN/UJIAN.
*. LATIHAN DI BUAT DI LITAR UJIAN.
*. HANYA 1 CALON DILATIH DALAM TEMPOH MASA YANG DITETAPKAN.
*. TIDAK PERLU MENUNGGU GILIRAN SEMASA LATIHAN (BERDASARKAN PENJADUALAN UNTUK CALON YANG DATANG SENDIRI)
*. JADUAL LATIHAN DI CADANGKAN OLEH CALON SENDIRI.
*. KHIDMAT PENGANGKUTAN DISEDIAKAN DAN TIDAK DITOLAK DARI MASA LATIHAN.
*. BAYARAN SECARA ANSURAN DENGAN BAYARAN PERMULAAN YANG RENDAH.
*. TIADA BAYARAN TERSEMBUNYI, SEMUANYA DITERANGKAN KEPADA CALON.
*. POTONGAN HARGA BERDASARKAN PROMOSI DARI MASA KE SEMASA.
*. POTONGAN HARGA UNTUK PENDAFTARAN SECARA BERKELOMPOK.
*. POTONGAN HARGA KEPADA CALON YANG MENDAFTARKAN KENALAN KEPADA KAMI.
*. PENGAJAR YANG BERPENGALAMAN DAN MEMPUNYAI SIJIL YANG SAH DI SISI UNDANG-UNDANG.
*. PENGAJAR YANG SABAR DAN BERTANGGUNGJAWAB.
*. KENDERAAN LATIHAN YANG SAH DAN SELAMAT DIGUNAKAN.

TERMA PENETAPAN HARGA

1. TANPA PENGANGKUTAN. Harga adalah mengikut harga yang ditetapkan oleh JPJ. (Caj perkhidmatan mengurus akan dikenakan).

2. PENGANGKUTAN PENUH. Caj pengangkutan dari mula hingga tamat program akan ditambah dari harga asal berdasarkan purata jarak perjalanan dari rumah anda ke litar latihan di Bangi sepanjang tempoh kursus. Caj yang dibenarkan oleh pihak JPJ adalah RM0.50/km sehala.

3. GST. Bermula 01/04/15, Semua transaksi bayaran yang melibatkan kos kepada pihak yang mendaftar dengan GST akan di tanggung oleh pelanggan/calon. Pihak yang terlibat dengan GST:

>. IM (HQ). (sewaan litar, kursus, sewaan kenderaan jika perlu dan tempahan ujian praktikal termasuk test card), - oleh Institut Memandu Amsa.
>. Pusat Ujian Berkomputer (ujian teori dan pengeluaran lesen L) - oleh MyEg Services

SELEKOH 'Z'

SELEKOH 'S'

LESEN KELAS H

HYDROPLANING/AQUAPLANING

ROUNDABOUT

KENDERAAN LATIHAN YANG SELAMAT

HOW TO AVOID CAR ACCIDENTS

Avoiding accidents can save you a lot of time and money

1. Slow down. Obey the speed limit even if every other car is surpassing it. Remember that police officers often stay hidden from view while looking for speeders. If you're caught driving too fast, they won't hesitate to give you a ticket.

2. Let others pass you. Defensive driving means letting others go ahead-not defending your position in traffic. Avoid the urge to be a vigilante ("Oh yeah? Let me show you what it's like to be cut off like that!") Accept the fact that someone is always going to think they're in more of a hurry than you. These are the drivers you want to move far away from, not to 'teach them a lesson.'

3. Try to avoid driving in bad weather. Always keep your windshield wipers going in the rain or snow. Defrost your windshield to keep it from fogging up. Turn on your headlights to help others to see you--this is also the law in some states. If possible, try to avoid driving in the snow at all, especially if your car is rear wheel drive. If you must go out in the snow, drive extra slow, use the brakes and gas pedal gently, and maintain an increased stopping distance.

4. Never get into a car with a drunk driver. It is always best to have a "designated driver". Never drive after you have had alcoholic beverages. Even one beer can alter your ability to drive safely.

5. Wear a seatbelt. This is a must. By law in many countries, all cars must have a safety restraint. Buckling up only takes a second and can save your life in an accident. Children should always be in a booster seat or car seat until they are tall enough and heavy enough to sit by themselves. This generally includes children age eight and under. Never put a child in a car or booster seat in the front passenger seat or other seat with airbags. Children should generally be 12 and older when sitting in the front passenger seat.

6. Keep your car and its accessories in good condition. Keep the tires properly inflated, the brakes adjusted, and the windshields and windows clean. Replace windshield wiper blades when they begin to streak, and all make sure all the lights are working properly.

7. Use your signals properly. Always use your signal, even if you think no one is there. When changing lanes on the freeway, don't signal as an afterthought or during the lane change. Signal at least a couple of seconds in advance so others know what you're going to do before you do it. (Ever notice how most of the skid marks along the highway are just before an exit ramp? - this is where you have to be the most careful.)

8. Don't tailgate. No matter how slowly traffic is moving, keep at least two seconds of following distance between you and the car ahead. Any less and you won't be able to stop in time if the driver ahead slams on the brakes.

9. Keep your eyes moving. Don't get in the habit of staring at the back of the car ahead of you. Periodically shift your eyes to the side-view mirrors, the rear-view mirror, and ahead to where you'll be in 10-15 seconds. Doing this, you can spot a potentially dangerous situation before it happens.

10. Dim your lights when driving at night, when another car is approaching, or when you are following behind a vehicle. Your lights can temporarily blind another driver.

11. Avoid distractions when you are driving. Pull over if you need to talk on the phone, read directions, or eat a snack. It only takes a second or two of distraction to get into trouble.

TRANSLATE