Pendahuluan
Memandu di lebuhraya adalah lebih mudah dan selesa. Walau bagaimanapun bag! pemandu yang tidak pernah menggunakan lebuhraya, mungkin akan mengalami satu pengalaman yang baru. Kemalangan yang berlaku di lebuhraya disebabkan sikap pemandu yang mengambil mudah semasa memandu dilebuhraya dengan memandu secara laju tanpa memikirkan soal keselamatan.
Pemandu haruslah bijak untuk bertindak pantas ketika kecemasan semasa memandu di lebuhraya. Misalnya terjadi pemandu panik dan mereka tidak pasti apa yang harus dibuat, walaupun mereka mempunyai pengalaman memandu bertahun-tahun. Apa yang penting adalah pemandu yang memandu di lebuh raya perlu mengubah anggapan bahawa lebuhraya bukanlah tempat untuk memandu dengan laju atau bertindak dengan sesuka hati. la lebih merupakan satu kemudahan bagi keselesaan pemandu-pemandu kenderaan.Berikut beberapa garis panduan yang perlu diketahui sebelum dan semasa memandu:
Sebelum Memandu
- Perkara asas yang perlu ialah pastikan kenderaan berada dalam keadaan baik. Pemanduan di lebuhraya memerlukan kenderaan yang 'baik' di mana kenderaan tersebut perlu dijaga dan diservis mengikut jadual.
- Tayar mestilah diisi dengan tekanan angin yang betul dan berada dalam keadaan baik. Untuk perjalanan yang jauh atau apabila muatan kenderaan penuh, gunakan tekanan tayar yang tinggi.
- Pastikan pemandu selesa dengan tempat duduk dan juga dengan tali pinggang keledar. Elakkan cuba menyelaras/ membetulkan tempat duduk ketika pemandu sedang memandu kerana ia boleh mengganggu tumpuan
pemandu. - Jangan menggantung tuala atau pakaian pada pintu dengan usaha untuk mengelakkan cahaya. Ini akan menghadkan pandangan belakang dan tepi pemandu. Jika ingin mengelakkan cahaya matahari, gunakan skrin
penahan cahaya yang dijual di kedai assesori kenderaan. - Berpakaian ringkas,selesa dan berkasut.Elakkan memakai selipar kerana ia mungkin tersekat antara brek atau pedal pemecut. Jika pemandu berasa lebih selesa tanpa memakai kasut, pilih sandal yang mengikat kukuh pergelangan kaki.
- Jangan membawa terlalu ramai penumpang. (Maksima: 4 orang dewasa, termasuk pemandu atau 5 orang termasuk seorang kanak-kanak di dalam kereta) atau terlalu banyak barang-barang. Pemandu tidak akan selesa jika kereta yang di pandu terlalu berat.
- Pastikan setiap orang termasuk kanak-kanak memakai tali pinggang keledar dan pintu telah dikunci dengan selamat. Gunakan kunci khas untuk kanak-kanak jika ada kanak- kanak di dalam kereta.
- Adalah dinasihatkan untuk membawa bersama-sama alat kelengkapan untuk menghadapi kecemasan seperti lampu suluh dan payung.
Semasa Memandu
1)Perhatikan had laju dan memandulah antara had yang dibenarkan.Had kelajuan maksima- yang tertera di lebuhraya ialah 110 km/j dan tidak semestinya memandu dengan kelajuan yang maksima tersebut, adalah dinasihatkan mengikut kelajuan yang sesuai.
2)Sangat penting bagi pemandu untuk perhatikan semua tanda-tanda isyarat yang dipamerkan di lebuhraya yang menunjukkan perubahan had kelajuan yang sesuai.
3)Berhenti dan berehatlah di perhentian sebelah berikutnya. Tidak dibenarkan berhenti di lorong kecemasan kecuali ketika kecemasan kerana tindakan ini merbahaya dan menyalahi undang-undang.
4)Perhatikan tanda isyarat lalulintas yang dipamerkan berhampiran hentian sebelah atau persimpangan. Perlahankan kenderaan semasa menghampiri hentian sebelah atau persimpangan kerana mungkin ada pemandu yang memperlahankan kenderaan untuk berhenti atau keluar dari lebuhraya pada persimpangan jalan.
5)Berhati-hati juga terhadap kereta yang keluar dari hentian sebelah atau kereta yang masuk ke lebuhraya dari persimpangan.
6)Lihat kepada pengukur suhu dan penunjuk yang lain untuk memeriksa suhu dan keadaan minyak enjin dan bateri.
7)Hendaklah sentiasa memandu di sebelah kiri (lorong di sebelah luar) lebuhraya. Lorong sebelah dalam hanya untuk memotong. Jangan jadi pemandu yang pentingkan diri sendiri.
8)Jika jalan mempunyai tiga lorong, lorong luar untuk memandu perlahan, lorong tengah untuk memandu laju dan memotong, manakala lorong sebelah dalam untuk memotong sahaja. Jangan terus memandu di lorong sebelah dalam.
9)Papan tanda juga menunjukkan jarak destinasi. Ini akan membantu pemandu membuat keputusan sama ada harus berhenti di hentian sebelah yang berikutnya untuk berehat, makan atau pergi ke tandas. Adalah tidak bijakj untuk memandu berterusan melebihi dua 1 jam.Pemandangan yang sama sepanjang lebuhrayaj boieh menyebabkan menjadi bosan dan berasaj mengantuk.
10)Gunakan lampu besar untuk memberi amaran kepada kereta hadapan supaya bergerak ke lorong luar jika kenderaan tersebut bergerak perlahan. Pemandnj hendaklah bergerak ke lorong luar sekira-nya terdapatl kenderaan di belakang anda hendak ke lorong dalam. Kenderaan tersebut mungkin melampaui had kelajuan yang ditetapkan, tetapi janganlah melakukan sesuatu yang membahayakan seperti menghimpit kenderaan kepada pembahagi jalan.
11)Kadangkala terdapat pemandu yang menggunakan lorong perlahan sehingga/walaupun telah banyak kereta memotongnya. Ini akan menyebabkan kereta berbaris di belakang dan tidak boleh bergerak lancar sehingga kenderaan itu bergerak ke lorong perlahan.
12)Sentiasa nyalakan lampu isyarat sebelum memotong atau menukar lorong. Pemandu mungkin merasakan tindakan tersebut tidak perlu apabila tidak kelihatan kereta di belakang. Walau bagaimanapun, pemandu mestilah ingat bahawa pandangan belakang dan sisi terdapat kawasan yang tidak dapat dilihat yang tidak memungkinkan untuk anda melihat kenderaan.
13)Tetapkan jarak yang munasabah dari kereta hadapan. Gunakan peraturan 2 saat. Ini akan memberi masa yang cukup untuk bertindak jika kereta di hadapan berhenti tiba-tiba atau mengalami kerosakan.
14)Jangan sesekali memasang lampu 'hazard' semasa memandu. Pasangkan lampu besardan lampu belakang jika hari hujan. Terdapat pemandu kenderaan mempunyai tanggapan yang salah terhadap penggunaan lampu 'hazard', la hanya digunakan untuk memberi amaran bahawa kepada pemandu kenderaan yang lain dan seharusnya digunakan apabila kereta itu berhenti, terutama apabila berhenti di lorong kecemasan.
15)Walau bagaimanapun, pemandu diingatkan bahawa lorong kecemasan hanya untuk keadaan kecemasan, Berhenti di lorong kecemasan untuk menjawab atau membuat panggilan telefon adalah salah. Jika perlu menjawab panggilan penting, beritahu kepada rakan yang membuat panggilan tersebut bahawa anda akan menghubunginya apabila tiba di hentian sebelah yang terdekat.
16)Berhati-hati terhadap kereta yang berhenti di lorong kecemasan. Ini kerana kadang-kadang pemandu kenderaan tersebut akan membuka pintu tanpa mempastikan kenderaan yang datang dari arah belakang. Berhati-hati juga terhadap pemandu motosikal yang berhenti di bawah jambatan ketika hari hujan.
17)Merancang perjalanan adalah penting jika tidak biasa memandu di lebuhraya, elakkan memandu pada waktu malam atau pada musim hujan.
18) Memandu pada waktu tengahari amat memenatkan. Oleh itu, pastikan pemandu mempunyai rehat yang cukup sebelum memandu. Berehatlah di perhentian sebelah selepas dua (2) jam perjalanan. Keluar daripada kereta dan lakukan sedikit senaman regangan, tarik nafas dan memandu semula apabila telah bersedia.
Selepas memandu
Selepas menamatkan perjalanan terutamanya perjalanan jauh, pemandu dinasihatkan memeriksa semula keadaan kenderaan, air bateri, sistem penyejuk, minyak enjin, tekanan angin tayar dan kerosakan-kerosakan kecil pada komponen kenderaan mungkin berlaku. Perbetulkan atau baikpulih semula kerosakan bagi mempastikan keadaan yang baik sentiasa terpelihara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan